گفتاردرمانی رئیس کل بانک مرکزی قیمت دلار را کاهشی نمی‌دهد

گروه اقتصادی: قیمت دلار از دوشنبه هفته گذشته با افزایش تنش‌های سیاسی میان تهران و غرب پس از سه هفته ثبات، شروع به افزایش کرد؛ تا جایی که هر یک روز در میان، دلار کانال عوض می‌کند.افزایش قیمت دلار رئیس کل بانک مرکزی را به تکاپو انداخت تا تریبون به دست گیرد و خبر از راه اندازی بازار مبادله ارز و طلا تا دو هفته آینده بدهد. محمدرضا فرزین شب گذشته در دومین گفتگوی خبری خود گفت: در سامانه ناخدا که به زودی رونمایی می‌شود براساس مستندات به متقاضیان ارز خواهیم داد.

به گزارش اقتصاد 24، همین سخنان کافی بود تا معامله گران و بازیگران دلار و ارز در معاملات شبانه به طنز بگویند «مگر قرار است غرق شویم که «ناخدا» برای کشتی دلار تعیین کرده اند؟» به نظر می‌رسد این بار رئیس کل بانک مرکزی تلاش می‌کند با گفتاردرمانی، جلوی التهابات عجیب قیمت دلار را بگیرد یا حداقل از سرعت آن بکاهد؛ اما سوال اصلی این است که آیا موفق خواهد شد؟ و آیا هجوم مردم به بازار دلار کاهش پیدا می‌کند؟

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این رابطه گفت: فعلا پتانسیل قیمت دلار رو به بالاست و با همین اخبار منفی و مثبت مرتبط با تنش تهران و غرب، این افزایش تند یا کُند می‌شود.وی با بیان اینکه امروز و فردا این قطعنامه در شورای اروپا برای عملیاتی شدن بررسی می‌شود، ادامه داد: به نظر من، شورای اروپا قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه را تصویب نخواهد کرد و در صورت تصویب نشدن قطعنامه، ثبات قیمت دلار یا اصلاح اندک آن در هفته‌های آینده، محتمل خواهد بود.